the apple watch is here

ساعت مچی هوشمند اپل واچ اسپورت 42mm - Apple Watch Sport 42mm

از زمانی‌که کمپانی‌های ساخت گوشی‌های هوشمند کم کم وارد بازی ساخت ساعت هوشمند شدند زمان زیادی نمی‌گذرد. در آن زمان و از آنجایی که همیشه همه از اپل انتظار دارند جزو اولین‌ها باشد، عدم حضور محصولی از اپل در بازار ساعت‌های هوشمند عجیب بود. در واقع همه در این کارزار برای خود سهمی می‌خواستند و به همین خاطر محصولات خود را به سرعت و به قیمت صرف‌نظر از توسعه و تحقیق بیشتر روانه بازار کردند تا از این قافله عقب نمانند. اما اپل هنوز در سکوت حتی درباره ساعت‌های هوشمند اظهار نظر خاصی نمی‌کرد. سکوت اپل این گمانه زنی را ایجاد کرد که شاید کوپرتینویی‌ها اصلا اراده‌ای برای تولید ساعت هوشمند ندارند. برخی از طرفداران برندهای دیگر هم سرمست از این‌که بالاخره کمپانی محبوبشان در این زمینه از اپل جلو افتاده، اپل را در زمینه ساخت ساعت هوشمند ناتوان می‌دانستند. اما این ایده هم وجود داشت که شاید اپل منتظر است تا رقبا آزمون و خطا کنند و سپس از آزمون و خطای رقبا استفاده کرده و به بلوغ محصول خود کمک کند، ضمن اینکه در نهایت محصول کم عیب‌تری به بازار خواهد فرستاد. در نهایت در کنفرانس معرفی آیفون‌های 6 و 6 Plus مشخص شد که اپل بی‌کار ننشسته بوده و در سکوت خبری کامل مشغول توسعه ساعت هوشمند خود بوده است. از زمان معرفی اپل واچ تا زمان عرضه جهانی آن در 24 آوریل 2015 فاصله زیادی (تقریبا 7 ماه) وجود داشت و با فاصله کمی از عرضه جهانی، اپل‌واچ به دیجی‌کالا رسید تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با ما در نقد و بررسی اپل‌واچ همراه باشید.  

از زمانی‌که کمپانی‌های ساخت گوشی‌های هوشمند کم کم وارد بازی ساخت ساعت هوشمند شدند زمان زیادی نمی‌گذرد. در آن زمان و از آنجایی که همیشه همه از اپل انتظار دارند جزو اولین‌ها باشد، عدم حضور محصولی از اپل در بازار ساعت‌های هوشمند عجیب بود. در واقع همه در این کارزار برای خود سهمی می‌خواستند و به همین خاطر محصولات خود را به سرعت و به قیمت صرف‌نظر از توسعه و تحقیق بیشتر روانه بازار کردند تا از این قافله عقب نمانند. اما اپل هنوز در سکوت حتی درباره ساعت‌های هوشمند اظهار نظر خاصی نمی‌کرد. سکوت اپل این گمانه زنی را ایجاد کرد که شاید کوپرتینویی‌ها اصلا اراده‌ای برای تولید ساعت هوشمند ندارند. برخی از طرفداران برندهای دیگر هم سرمست از این‌که بالاخره کمپانی محبوبشان در این زمینه از اپل جلو افتاده، اپل را در زمینه ساخت ساعت هوشمند ناتوان می‌دانستند. اما این ایده هم وجود داشت که شاید اپل منتظر است تا رقبا آزمون و خطا کنند و سپس از آزمون و خطای رقبا استفاده کرده و به بلوغ محصول خود کمک کند، ضمن اینکه در نهایت محصول کم عیب‌تری به بازار خواهد فرستاد. در نهایت در کنفرانس معرفی آیفون‌های 6 و 6 Plus مشخص شد که اپل بی‌کار ننشسته بوده و در سکوت خبری کامل مشغول توسعه ساعت هوشمند خود بوده است. از زمان معرفی اپل واچ تا زمان عرضه جهانی آن در 24 آوریل 2015 فاصله زیادی (تقریبا 7 ماه) وجود داشت و با فاصله کمی از عرضه جهانی، اپل‌واچ به دیجی‌کالا رسید تا به نقد و بررسی آن بپردازیم.

طراحی و بسته‌بندی

زیبا و لوکس. این‌ها اولین کلماتی هستند که بعد از دیدن بسته بندی اپل واچ به ذهن می‌رسند. بسته‌بندی سفید ساده‌ای که بیش از هرچیز به ما درس می‌دهد که می‌توان در ساده‌ترین حالت‌ها و شکل‌ها هم زیبایی آفرید. براساس اینکه اپل‌واچ شما از نوع 38 میلی‌متری باشد یا نوع 42 میلی‌متری، طول جعبه ساعت متفاوت است. پس از باز کردن درب جعبه ساعت، به یک بسته پلاستیکی سفید که روی آن پوشیده شده است برخواهیم خورد، انگار اپل می‌خواسته به عمد همان اول ساعت را به ما نشان ندهد تا لحظات هیجان‌انگیز رسیدن به اپل واچ طولانی‌تر شود. با کنار زدن پوشش روی بسته پلاستیکی می‌بینیم که احتمالا این بسته پلاستیکی که روی آن تنها یک لوگوی اپل خودنمایی می‌کند، پذیرای اپل‌واچ درون خود است. با باز کردن درب بسته پلاستیکی بالاخره به اپل‌واچ می‌رسیم.



بعد از جدا کردن برچسب‌های پلاستیکی روی ساعت که به منظور محافظت بیشتر چسبانده شده‌اند، اپل واچ شروع به خودنمایی می‌کند. در قسمت زیرین جعبه، کابل شارژر و آداپتور قرار دارد. اما به نظر شما اپل دفترچه راهنما را فراموش کرده؟ پاسخ منفی است. در داخل مقوایی که بسته پلاستیکی اپل‌واچ و قسمت قرار گرفتن شارژر و آداپتور را جدا کرده است به طرز جالب و خلاقانه‌ای دفترچه‌ی راهنما و یک بند اضافه برای مچ‌های کوچکتر قرار گرفته است.



صفحه ساعت اپل به شکل مستطیل طراحی شده که در قسمت بالایی سمت راست پیچ تنظیم گرد و در قسمت پایین آن یک دکمه کشیده قرار گرفته و در سمت چپ نیز به ترتیب از بالا به پایین اسپیکر کوچک و میکروفون جای دارد. پشت ساعت نیز محل قرار گرفتن چهار لنز سافایر (یاقوت مصنوعی) برای اندازه‌گیری ضربان قلب است. 

راه اندازی

برای راه‌اندازی اپل‌واچ، سیستم عامل گوشی شما باید به نسخه iOS 8.2 یا جدیدتر به‌روز رسانی شده باشد. با به‌روز رسانی به این نسخه، اپلیکیشن اپل‌واچ به منوی گوشی شما اضافه می‌شود. با نگه‌داشتن دکمه پایین سمت راست اپل‌واچ، ساعت هوشمندتان را روشن کنید. پس از انتخاب زبان پیش‌فرض، وارد منوی همگام سازی می‌شوید. بلوتوث گوشی خود را روشن کرده و وارد اپلیکیشن اپل‌واچ بشوید، در قسمت نزدیک به پایین صفحه گزینه‌ی Start Pairing را می‌بینید. هم روی ساعت و هم روی صفحه گوشیتان گزینه‌ی Start Pairing را انتخاب کنید. حال با یک کادر خالی روی صفحه گوشیتان مواجه می‌شوید که باید طوری دوربین گوشی را روی صفحه ساعت بگیرید که صفحه‌ی ساعت کادر خالی را پر کند.


 با تغییر صفحه، روی صفحه گوشیتان گزینه‌ی Set Up a New Apple Watch را انتخاب کرده و بعد تعیین کنید می‌خواهید ساعت را روی کدام دست خود ببندید. پس از آن با پذیرش قوانین اپل، پرسش‌هایی از شما پرسیده می‌شود که با پاسخ به آن‌ها به قسمتی می‌رسید که باید کمی صبر کنید تا اپل‌واچ با گوشی شما همگام‌سازی شود. راه اندازی اپل واچ به پایان رسید.


صفحه نمایش

طبیعتا اندازه و تراکم پیکسلی صفحه نمایش دو مدل 38 و 42 میلی‌متری با هم تفاوت دارد. در مدل 38 میلی‌متری، ابعاد صفحه نمایش 1.69 اینچ بوده و تراکم پیکسلی آن 257ppi است درحالیکه ابعاد صفحه نمایش در مدل 42 ‌میلی‌متری صفحه نمایش 1.81 اینچی بوده و تراکم پیکسلی آن 275ppi است.


صفحه نمایش ساعت از نوعAMOLED رتینا بوده که وظیفه محافظت از آن در برابر خط و خش‌ها به عهده‌ی پوششی از جنس Ion-X Glass است. خوانایی صفحه نمایش در محیط‎های بسته و همچنین زیر نور آفتاب خوب ارزیابی شده و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. ضمن اینکه به علت AMOLED بودن صفحه نمایش ساعت، غلظت و عمق رنگ مشکی بسیار خوب است. نکته منفی نبود حسگر سنجش نور محیط برای تنظیم خودکار میزان نور صفحه نمایش ساعت است.

سخت‌افزار

معمولا اپل درباره محصولات خود اطلاعات سخت‌افزاری زیادی منتشر نمی‌کند و بیشتر براساس آمار به معرفی قدرت سخت‌افزاری محصول خود می‌پردازد. درباره‌ی اپل‌واچ نیز این اتفاق تقریبا رخ داده و اپل اطلاعات سخت افزاری زیادی درباره‌ی اپل‌واچ منتشر نکرده است.



اما براساس اطلاعات به‌دست آمده، اپل واچ از بلوتوث نسخه 4.0، وای‌فای 802.11b/g/n، 8 گیگابایت حافظه‌ی داخلی غیرقابل افزایش، چیپ S1  و 512MB حافظه رم بهره می‌گیرد. این سخت‌افزار برای انجام وظایفی که به اپل‌واچ سپرده شده کافی بنظر می‌رسد، گرچه از دوربین یا سنسور سنجش نور محیط در این ساعت خبری نیست.



نرم‌افزار و رابط کاربری

اپل‌واچ از نسخه 1.0 سیستم‌عامل Watch OS برخوردار شده که اولین نسخه از سیستم‌عامل پوشیدنی کمپانی اپل است. در این نسخه امکانات زیادی قرار داده شده است، از واچ‌فیس‌های مختلف تا امکاناتی مثل ارسال ضربان قلبتان برای هریک از دوستانتان که اپل‌واچ دارند. البته شاید بسیاری از این امکانات جنبه‌ی فانتزی و سرگرم کننده داشته باشند، اما حتی اگر این‌طور هم باشد اپل این کار را هم مثل تمام کارهای دیگرش به نحو خوبی انجام داده است. در صفحه اصلی ساعت که باشید با از بالا به پایین کشیدن انگشتتان روی صفحه، منوی نوتیفیکیشن‌سنتر – مشابه گوشی آیفون - برای شما نمایش داده می‌شود و در صورتی‌که در همان صفحه نمایش ساعت انگشتتان را از پایین به بالا بکشید، منویی به نام Glances نمایش داده می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض ده صفحه مختلف دارد. به ترتیب در این صفحات مختلف منوی Glances این موارد را خواهید دید: کنترل‌ها، کنترل پخش موسیقی، شمارنده ضربان قلب، نمایش میزان شارژ باقی‌مانده‌ی باتری، برنامه‌ی Activity App، رویدادهای تقویم، وضعیت آب و هوا، سهام و بورس، نقشه و در نهایت ساعت جهانی.


با یک بار فشردن پیچ تنظیم ساعت، وارد منوی اصلی ساعت خواهید شد. البته این منو از داخل اپلیکیشن اپل‌واچ که روی آیفون‌تان وجود دارد قابل تغییر است و می‌توانید به دل‌خواه خود منو را تنظیم کنید.


 از آنجایی‌ که صفحه نمایش اپل‌واچ به تکنولوژی Force Touch مجهز شده، برای تغییر واچ‌فیس (شکل نمایش ساعت)، باید روی صفحه‌ی ساعت انگشت خود را نگه داشته و سپس کمی فشار دهید تا وارد منوی تنظیمات واچ‌فیس شوید. اپل تعدادی واچ‌فیس از قبل برای ساعت در نظر گرفته که می‌توانید آن‌ها را بنا به سلیقه‌ی خود تا حدودی شخصی‌سازی کنید.



با فشردن دکمه‌ی زیر پیچ تنظیم، وارد منویی می‌شوید که مخاطبین منتخب شما در آن لیست می‌شوند و میتوانید با لمس نام فرد مورد نظر وارد بخشی شوید که از آنجا می‌توانید با آنها تماس گرفته یا به آن‌ها پیامک بفرستید.
چک کردن پیام‌های برنامه‌های پیام‌رسان مثل واتزاپ و مسیج‌های شخصی روی اپل‌واچ لذت بخش است اما از آنجایی‌که این ساعت هوشمند دارای کیبورد مجازی نیست متاسفانه تنها با جملات از پیش تعیین شده می‌توانید به پیام‌های خود پاسخ دهید یا تنها به خواندن آن‌ها بسنده کنید. نحوه‌ی نمایش نوتیفیکیشن‌ها در اپل‌واچ واقعا دوست‌داشتنی و زیباست. این امکان وجود دارد که تعیین کنید کدام برنامه‌ها برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنند تا نوتیفیکیشن‌های غیرضروری باعث کلافه کردنتان نشوند.


نکته‌ی دیگر این‌که برای اسکرین‌شات گرفتن از اپل‌واچ لازم است تا دکمه‌ی پایینی را نگه داشته و در همین حال دکمه‌ی بالایی را یک‌بار فشار داده و رها کنید. اسکرین‌شات گرفته شده در گوشی شما ذخیره خواهد شد.
در قسمت تنظیمات در منوی اپل‌واچ، تنظیمات اولیه‌ای از قبیل تنظیم نور صفحه نمایش، تنظیم میزان شدت صدای هشدار و ویبره، قرار دادن کد امنیتی روی ساعت و تنظیمات پایه‌ای در این سطح وجود دارند و برای تنظیمات بیشتر باید به اپلیکیشن اپل‌واچ روی آیفون‌تان مراجعه کنید.


اپلیکیشن اپل‌واچ

در قسمت پایین این اپلیکیشن چهار بخش دیده می‌شود که بخش تنظیمات مربوط به ساعت همان قسمت My Watch است. در قسمت App Layout می‌توانید چیدمان آیکون‌ها را در منوی ساعت تغییر دهید.


در قسمت Apple Watch، اطلاعات مربوط به اپل‌واچ همگام‌سازی شده و همچنین امکان Unpair کردن وجود دارد. در قسمت Notifications می‌توانید برنامه‌هایی که نیاز به نوتیفیکیشن آن‌ها دارید را مشخص کنید. در قسمت Glances تعیین می‌کنید که کدام‌یک از صفحات در منوی Glances – که پیش‌تر توضیح داده شد – وجود داشته باشند.


در پایین اپلیکیشن اپل‌واچ بخش Explore مربوط به فیلم‌های اپل است که برای این ساعت هوشمند منتشر شده است.
در قسمت سوم یا Featured، فروشگاه نرم‌افزاری اپل برای این ساعت هوشمند را خواهید دید که انصافا کاری است که هیچ‌کدام از کمپانی‌های سازنده ساعت هوشمند تا این تاریخ با این تنوع گسترده و این کیفیت انجام نداده‌اند.



حسگرها و باتری

در اپل‌واچ حسگرهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، گام‌شمار و شمارش ضربان‌قلب جای دارند. باید گفت که در اپل‌واچ این سنسورها کار خود را به بهترین و دقیق‌ترین نحو انجام می‌دهند. شمارنده گام‌ها با دقت کافی عمل کرده و از این بابت نگرانی وجود ندارد، ضمن اینکه دقت حسگر شمارش ضربان قلب کم نقص و قابل اعتماد است و گاها دیده می‌شود که دقت آن را با حسگرهای پزشکی مقایسه می‌کنند.
شارژر اپل‌واچ، یک شارژر از نوع القایی است که به قسمت زیرین ساعت متصل شده و از این طریق باتری اپل‌واچ را شارژ می‌کند.


 در قسمت باتری حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد، نه به این معنا که اپل خوب کار نکرده باشد بلکه ساعت‌های هوشمند فعلی همگی در بحث باتری مشکل دارند و معمولا تنها می‌توان برای یک روز روی آن‌ها حساب کرد. اپل‌واچ نیز در این زمینه تفاوت چشمگیری با سایر ساعت‌های هوشمند ندارد و در یک استفاده بیشتر از متوسط تنها یک روز می‌توان روی آن حساب کرد، مخصوصا روزهای اول پس از خرید که از شدت ذوق زدگی مدام با آن در حال کار کردن هستید. اما اگر تنها برای چک کردن ساعت و نوتیفیکشن‌ها و نگاه کردن به ساعت اپل‌واچ را به کار بگیرید، اپل‌واچ تا نزدیک به دو روز بدون نیاز به شارژ همراه شما خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.